Home - Travels - Crowncaps - Guestbook - Contact

Travelogue nieuwjaarstrekking Marokko, nabij Jebel Azourki, de Hoge Atlas
(26 december 2010 - 3 januari 2011)

Interactive

• Waar ik ben geweest, kun je zien via Google Earth
  • Intro

Eind december maakte 2010 plaats voor 2011. Op dat moment trok ik met Andersreizen rond in de Hoge Atlas in Marokko. Het was een negendaagse reis nabij Jebel Azourki en het Izounan meer.

Over de dagtochten zelf, valt er meestal niet veel te vertellen. Het is uiteindelijk genieten van het stappen en van de omgeving. Foto's zijn hier meer op hun plaats.

26 December - aankomst

In de vroege namiddag snel de rugzak ingepakt, een half uur op de bus naar het station, een deel van de groep reeds ontmoeten, de trein naar Zaventem Luchthaven, de rest van de groep ontmoeten... en dan wachten... en wachten... onze vlucht has, als een van de weinige vluchten die dag, een vertraging van twee-en-een-half uur. Sympathiek van Royal Air Maroc was wel dat we een maaltijdvergoeding kregen. Rond 23h was het dan toch zover en konden we vertrekken.
    Bij aankomst, rond 1u lokale tijd, stond er een ellendig lange rij mensen te wachten om een visum in het paspoort te krijgen. Slapen hoort er dus niet direct bij. Na het ophalen van de bagage, werden we door de lokale ploeg opgewacht en naar een hotel in Marrakech gebracht. Uiteindelijk zaten we toch nog rond 2u30 in bed.

27 December - Marrakech en Agouti

Om 8u stond het ontbijt ons op te wachten. Een koude douche was er ook voor de liefhebbers, maar daarvoor heb ik toch gepast. Daarna was er nog tijd om wat geld te wisselen, hoewel we er niet veel nodig hadden onderweg, enkel wat fooigeld.
    Hierna volgde een busrit van een paar uur naar Agouti. Vandaaruit zouden we aan de trekking beginnen. Onderweg werd er wat eten ingekocht, en er werd gestopt voor de lunch in een baanrestaurant. Ondertussen konden we ook al genieten van de bergen die we naderden. Halfweg de namiddag kwamen we aan en werden we ontvangen met een glaasje thee en werden de kamers verdeeld (i.e. de matrassen). Vanaf dan logeerden we niet langer in hotels, maar in gtes met minder comfort. Een slaapzak was natuurlijk een must, liefst een warme...
    We hebben nog een korte wandeling gemaakt om toch eens de benen te kunnen strekken na het vele stilzitten die dag.

28 December - Van Agouti naar Rbat

29 December - Van Rbat naar Zawyat Oulmzi

De dagtocht bestond uit een klim die beloond werd met het uitzicht op het meer dat we de volgende dag van dichtbij zullen zien. We waren voorbereid om een deel van de tocht vandaag op sneeuwschoenen te doen, maar de sneeuw kwam vaak niet hoger dan de enkels. De wandelschoenen volstonden dus nog.
    We overnachtten in n van de betere gtes, en wel voor twee nachten op rij. Een warme douche, tegen betaling, werd ten zeerste geapprecieerd, evenals de hammam. Deze werd warmgestookt, en in een klein kamertje kon je dan gloeiend heet water over je heen scheppen. Het is een ander soort dan ik in Jordane ervaren heb, maar het doet wel goed. Je krijgt het er sowieso lekker warm van, al is het maar voor eventjes :-).

30 December - Rondom Zawyat Oulmzi

Vandaag hebben we Lac Izounan van dichtbij gezien. 's Morgens zijn we met de ezeltjes vertrokken. We overnachtten terug in dezelfde gte, en die ezeltjes wilden toch wel iets dragen vandaag. Dus hadden we de kans om erop te zitten. Die arme diertjes zijn namelijk gewoon om veel te dragen :-). Quote Geert: "Liefde is: met twee op een ezel kruipen..." (Tjah... geen verdere commentaar van mijnentwege.).
    Ik heb nog een toer rondom het meer gemaakt, wat prachtige zichtjes opleverde. Natuurlijk ben ik op dat ogenblik de groep uit het oog verloren die nog aan een siesta bezig was. Toen ik helemaal rond was, merkte ik dat het plan toch niet was om te lunchen aan de ruïne waar de siesta gehouden werd. Toen zag en hoorde ik Geert, onze begeleider, aan de andere kant van het meer in de sneeuw, mijn naam roepend. We moeten elkaar gekruist hebben zonder dat me de sporen in de sneeuw opgevallen zijn. Toen ik terug bij de groep was, was de lunch al voorbij. Gelukkig hadden ze nog meer dan genoeg overgehouden zodat ik ook nog een lekker broodje kon maken.Terwijl een deel van de groep nog een berg beklom, heb ik mijn lunch afgewerkt en een kleinere berg opgewandeld. Het zicht over het meer was wederom fenomenaal.
    De terugweg liep doorheen een kloof, aan beide kanten omgeven door hoge rotswanden en stappend over keien. Het was geen moeilijk parcours, maar je moet toch goed uitkijken waar je je voeten zet, in plaats van te kijken naar de omgeving.

31 December - Van Zawyat Oulmzi naar Aytouchi

Oudjaarsdag! Vandaag stond ons een flinke klim op een bergkam te wachten. Geen sneeuwrackets nodig, maar toch is het tot over de enkels wegzinken in de sneeuw. Dat maakt het er niet makkelijker op om de berg te trotseren. Genieten, dat was het wel! Ons sylvester-diner: pasta met tomatensaus; de feestzaal: een kamertje met een gasbrandertje en vocht (zweet?) die langs de muren naar beneden stroomde; bezigheid: Presidenten (een kaartspel) en whisky drinken; afterparty: de sterrenhemel bewonderen. Hoe simpel ook, ik hou er zoveel meer van dan in België aan te schuiven in een restaurant. Hoe minder comfort, hoe beter de sfeer, hoe sneller tevree!

1 januari - Van Aytouchi naar Rbat

Deze dagtocht was heel rustig, een afsluitertje. Het was dan ook een tocht met een persoonlijk dipje, 's morgens. Het was een langere tocht, maar zonder veel hoogteverschil. We keerden terug, vooral via landbouwvelden. Even zijn we een bergje opgewandeld om een oude opslagplaats van de omliggende huizen te bekijken. Jammergenoeg was deze op slot. De omgeving was echter wel te bewonderen :-)
    's Avonds hebben we overnacht in dezelfde gte als de eerste nacht. Uit gewoonte hadden we ons rond de theetafel gezet... maar er kwam niets. Dan maar de warme douche in.

2 januari - Terug naar Marrakech

De trekking zit er definitief op. Deze morgen, rond 7u30, vertrekken we met de busjes terug naar Marrakech. We komen er in de vroege namiddag toe. We checken in in een ander hotel dan de eerste nacht. De rest van de tijd, tot zonsondergang, wordt vooral in de soukhs gespendeerd. Vlug nog een paar souvenirs kopen, en natuurlijk een goeie (maar zeer dure) pint drinken in Caf Arabic (waar enkel toeristen zitten). Het grote plein,Jemaa-el-Fna, is een must-do in Marrakech. 's Avonds verandert deze in een gigantisch lichtbad met duizend krioelende mensen. Zalig om dit vanop ëën van de dakterassen te aansschouwen!
    's avonds hebben we uitgebreid geapperitiefd op onze laatste avond. Geert had wat inkopen gedaan (waarvoor dank) :-). Na het diner in het hotel, volgde nog de degustief en dan nog een heel korte nacht. Om 4u moesten we namelijk vertrekken naar het vliegveld om de vlucht van 6u30 te halen.