Home - Travels - Crowncaps - Guestbook - Contact

Interactive

• Waar ik ben geweest, kun je zien via Google Earth
  • Intro

2012 is nog kalm geweest op het gebied van reizen. Daarom werd het hoogdringend tijd om wat verlof op te nemen. Begin oktober is ongeveer het einde van het toeristisch seizoen in Zuid-Spanje, hoewel de temperaturen nog de boven de 30C uitstegen. De reis was goed voor nog tien dagen zon en duikplezier.

29 september - Brussel - Málaga

Kunst in het straatbeeld van Málaga Om 12u15 vertrok de vlucht. Ik werd in schoon West-Vlaams ingecheckt door iemand die ook in Knokke opgegroeid is. We zijn met wat vertraging vertrokken, de vlucht was helemaal volzet. In Madrid moest ik overstappen. Door de vertraging, is het een perfecte aansluiting geworden. Om 17u stond ik aan de grond in een regenachtig Málaga. Per bus ben ik naar het centrum gereden, waar ik na een eerste wandeling in de stad, hostel Babia gevonden heb. Die had ik vooraf gereserveerd.
    Daarna ben ik op zoek gegaan naar een opticien om lenzen te kopen. Ik plan om te duiken, en merkte dat ik bijna zonder zat. Gelukkig zijn veel winkels hier open tot 21u. Dat was wel makkelijk. Zo kon ik om 20u nog bij de opticien terecht. Na een wandeling langs de haven, heb ik een nogal droge, uitgebakken paella gegeten.
    Van het noodweer van de vorige dag is hier niks te merken, afgezien van wat plassen hier en daar.
    Op het gelijkvloers van het hostel is er een bar die blijkbaar pas om 6u sluit. Gelukkig valt het geluid wel mee. In een gedeelde kamer met 10 mensen, is het toch nooit helemaal stil op een vrijdagnacht.Om 12u15 vertrok de vlucht. Ik werd in schoon West-Vlaams ingecheckt door iemand die ook in Knokke opgegroeid is. We zijn met wat vertraging vertrokken, de vlucht was helemaal volzet. In Madrid moest ik overstappen. Door de vertraging, is het een perfecte aansluiting geworden. Om 17u stond ik aan de grond in een regenachtig Málaga. Per bus ben ik naar het centrum gereden, waar ik na een eerste wandeling in de stad, hostel Babia gevonden heb. Die had ik vooraf gereserveerd.

30 september - Málaga - Almería

Om 8u30 opgestaan voor het ontbijt, ook in die bar. Ik ben uitgecheckt, maar kon mijn bagage nog een paar uur daar stockeren. Zo kon ik 's morgens nog het Alcazabe bezoeken, de gerestaureerde ruines van een paleis aan de rand van het historisch centrum. Veel gebouwen vind je niet in het paleis, maar de aaneenschakeling van mini-tuintjes met waterpartijen op weg ernaartoe, is wel leuk. Met het combi-ticket kun je ook het Gibralfaro bezoeken, nog meer ruines die hogerop liggen. Het is een stevige klim in de zon. Veel gebouwen vind je hier ook niet. De bedoeling is vooral om over de muren rondom te lopen en van het uitzicht over de stad en de haven te genieten. Dat laatste is de klim ruim waard.
    In het centrum ligt het Picásso museum. Volgens mijn reisgids was die gratis op de laatste zondag van de maand, maar dat klopt blijkbaar niet meer. Om 14u30 vertrok de bus naar Almería, dus veel tijd had ik niet meer over. Ik ben mijn bagage gaan ophalen en naar het centrale busstation gegaan, op 20 minuten van het hostel.
    Iets voor zes was ik in Almer&iactue;a, waar ik nog een volgende bus naar San Jose genomen heb. Tegen 20u was ik in de volgende jeugdherberg beland. Een heel gezellig plekje net buiten het centrum, en met een eigen restaurant. Ik weet nog niet hoe lang ik hier zal blijven. Ik dacht om nog verder te reizen naar Murcia binnen enkele dagen, maar dat zou me wel eens een extra dag kunnen kosten. De enige busverbinding in dit afgelegen stukje Spanje is naar Almería, wat dus een uur terugkeren betekent. Misschien blijf ik hier dus wel als het me bevalt.

1 oktober - San José

Vanmorgen rond 9u naar het dorpscentrum gegaan, want San Jose is niet meer dan dat. Het is wel gebouwd op het toerisme. Veel restaurantjes, al is het al te merken dat het toeristische seizoen op zijn einde loopt. Ze doen niet allen nog de moeite om open te doen op maandag. Na een ontbijtje, heb ik een reservatie proberen maken voor een kajaktocht, maar ze varen enkel nog uit in het weekend. Ze zullen mij echter terugbellen als ze meer mensen hebben om deze week nog een tocht te maken. Daarna ben ik naar Alpha Centro de Busceo gegaan, n van de twee duikcentra hier. Ik heb me direct een duikje geboekt voor de late namiddag.
    Over de middag had ik dus nog tijd om een eerste wandeling te maken in de omgeving. Achter het hostel vertrekt een padje die overgaat in een aangeduide route die noordwaarts langs de oostkust loopt. 's Avonds voel ik wel dat ik daar wat zonnebrand opgelopen heb. Maar ik was al verwittigd door de mededuikers die het ook op gemerkt hadden aan mijn rode kleurtje. De omgeving is hier wel heel droog, naar het schijnt de droogste regio van Europa. Er groeit dan ook enkel maar wat bruin gras op de bergflanken. De uitzichten op de talrijke baaien en kleine strandjes zijn wel prachtig.
    Na een boterhammetje als middagmaal (om 15u30) ben ik terug naar het duikcentrum gegaan. Daar werd de uitrusting voorbereid voor de trip. We waren met vier in onze groep. En er was nog een ander groepje van twee voor een open water cursus. We gingen met z'n allen een rubber motorbootje in, en vaarden de haven uit. Dit was voor mij tevens de eerste keer dat ik vanaf een boot in open zee ging duiken. Maar dit was geen probleem, gewoon vanaf de rand achteruit rollen met je uitrusting aan... as seen in the movies. Tegen de verwachtingen in, ging het eigenlijk verrassend vlot. Het was tien maand geleden dat ik nog onder water geweest was, maar het voelde zo niet aan. Het uittrimmen was geen probleem, de ademhaling was onder controle. Ik heb ook mijn duiklamp voor het eerst kunnen uittesten en hij is goedgekeurd. We hebben tussen veel overhangende rotsformaties gedoken, en als je er met een lamp op schijnt, dan zie je veel meer leven: sponzen, anemonen, mini felblauwe visjes, zelfs grote, rode zeesterren die wel 30cm groot waren. We zijn ruim 50 minuten onder water gebleven, op minder dan 10m. Heel relaxed dus. Echt boeiend was het echter niet. Het zicht was beperkt, door het vele afval die door de hevige regenval van de vorige week, meegespoeld werd met de rivieren en dus veel sediment in het water bracht (en groot afval op het oppervlak). Morgenochtend spring ik al in het water voor de volgende duik.

2 oktober - San José: duiken, wandelen

Zo is het dus ook gegaan. Om 9u werd ik terug verwacht in het duikcentrum. Om tien voor negen nog net een ontbijtje kunnen bestellen: espresso met een tostada tomato. We varen terug uit met de boot: de bestuurder die op de boot blijft, de instructeur die mee onder water gaat, en twee klanten. Ondertussen begint de zon alweer te branden. Op de plek waar we in het water gingen, zweefden heel veel kleine paarse kwalletjes (sommige weliswaar met tentakels die achter zich slepen van wel een meter lang). Best is om die beestjes niet aan te raken, en aangezien ik zonder handschoenen was, nog even een nieuwe methode om in het water te gaan aangeleerd. Deze keer niet rollen, maar met de voeten eerst het water in glijden en de handen boven houden. We zijn een uur onder water gebleven. Op deze duik heb ik voor het eerst mijn onderwatercamera getest. Het is toch niet zo eenvoudig als boven water. Doordat je al zwevend constant meebeweegt met je ademhaling, is het moeilijk om de camera te laten scherpstellen. Onderweg ook even een serieuze tegenstroming tegengekomen, waarbij we amper nog vooruit konden. Het werd vasthouden aan de bodem, en veel lucht gebruiken, om nog verder te kunnen.
    Tegen half twaalf waren we terug aan het centrum. Er stonden al een vijftal mensen klaar voor een volgende duik. Mijn buddy en ik hebben dan ook maar gewoon de cilinders gewisseld en zijn opnieuw aan boord gegaan voor een tweede duik. Een van de gasten in centrum, kon zelf niet meeduiken, en kan niet meer duiken voor tien dagen. Op een vorige duik is hij te snel afgedaald, waardoor hij oorpijn kreeg en het bleek een klein gaatje in het vlies te zijn. De instructeur te nonchalant misschien? Ik moet toegeven dat ze hier heel wat minder aandacht besteden aan de duikers in vergelijking met mijn ervaring in Malta. Het centrum is ook veel kleiner. De duik werd wel leuk, met een grote grot, waar we niet in gingen, maar wel konden bekijken vanaf de rand. Er zitten honderden vissen in die zich hier schuil houden. Vooraan de kleintjes, en als je met je zaklamp diep in de grot schijnt, zie je de grotere vissen. De zaklamp komt toch wel goed van pas. Het was alweer na 14u toen we terug in het centrum waren.
    Mijn middagmaal, gnocchi con gorgonzola, heb ik rond 15u30 gegeten. Een uurtje later ben ik een wandeling langs de kust naar het zuiden begonnen, langs de verschillende stranden en baaien. Het werd een tocht met veel bergop en bergaf, goed voor de kuiten. Het wandelpad ging daarna weer verder over het (naakt)strand en daarna weer de heuvels in. Een mooie route! De terugweg heb ik toch via de autoweg gedaan, dat ging een pak sneller en was ook wel mooi. Tegen 20u was ik terug in het stadscentrum van San Jose, met grote dorst. Felle zon en een temperatuur van rond de 30C zorgen daar wel voor.

3 oktober - San José: duiken en strand

Deze keer werd ik pas tegen 11u verwacht in het duikcentrum. Dat nam niet weg dat ik weeral maar tien minuten over had voor het ontbijt. Daarna hebben we een mooie duik gemaakt, weeral niet diep. Ik heb wel op mijn gemak kunnen oefenen met het fotograferen. Deze keer lukte het beter om heel stil te liggen in het water om te kunnen focussen. We hebben een boze inktvis gespot die ons probeerde af te schrikken met een inktwolk.
    In de namiddag ben ik samen met een Spaanse duikster en haar broer naar het strand gegaan: wat eten gekocht in de supermarkt, en op het strand gegeten. Later kwam n van de duikinstructeurs er ook nog bij. Die wist te vertellen dat hij de vorige dag Afrikanen tegengekomen was die de weg naar Almeria vroegen. Blijkbaar is het hier de gewoonte dat Afrikaanse vluchtelingen met kleine bootjes toekomen en hier in de buurt werk komen zoeken. Er zijn hier namelijk ongelooflijk veel (schijtlelijke) met plastiek zeilen opgebouwde serres die de hele omgeving ontsieren. Dat was dus even een ontspannen namiddag.

4 Oktober - San José: fietsen

Vandaag is het rustdag op het vlak van duiken. Ik was al van plan om eens een fiets te huren, dus vandaag was die dag. Ik kon eens wat uitslapen, en na het ontbijt, ben ik iets voor elf een mtb gaan huren (€13/dag). Dan ben ik de route langs de oostkust afgereden. Dat is het stuk dat ik ook al gewandeld had. De autoweg stopt echter aan het laatste strand (Monsul). Daar gaat de weg over in een wandelpad. Er kwam net een toezichter van het park vanuit de weg. In mijn beste Spaans vroeg ik hem of ik via deze route de kust kon afrijden tot aan de westkant. Het was blijkbaar mogelijk, maar hij vergeleek het met de Tour de France: de berg voor mijn neus leek inderdaad niet op een makkelijk tochtje. De rustige route verliep wel via de hele andere richting en was wel 20km extra. Die heb ik dan ook maar genomen. Na drie uur stevig doorrijden, kwam ik aan de andere kant uit, nabij het dorp van Cabo de Gata. Daar heb ik dan toch de salines kunnen zien, waar de witte flamingo's zitten. Hoewel de toezichter, en ook een mededuiker die het eergisteren bezocht heeft, zei dat de flamingo's niet thuis waren, heb ik toch enkel maar flamingo's gezien. Zout echter niet. Het is wel een leuke tocht, zonder een massa toeristen, langs het kilometers lange strand. Hier en daar een auto, terwijl dat in juli en augustus een muur van auto's is. Uiteindelijk kwam ik terug uit aan de andere kant van de berg dan waar ik deze morgen stond. Terugkeren was niet echt een leuke optie meer. Ik was al ruim 4u onderweg, en om 20u moest ik de fiets terug inleveren. Ik ben dus toch maar beetje bij beetje aan de tocht begonnen, zonder te weten hoeveel keer ik bergop en terug bergaf zou moeten. Uiteindelijk viel het wel mee. Hoewel, ik heb de steilste stukken bergop toch naast de fiets gedaan. Gelukkig was het slechts een paar kilometer. Ik had nog ruim de tijd om aan de andere kant van de berg nog even op het strand te liggen en te verfrissen in de Middellandse Zee. Tegen 18u30 kon ik met plezier de fiets terug afleveren. De laatste kilometers kon ik amper nog op het zadel zitten, op die hobbelige weg...

5 oktober - San José: duiken

De laatste duikdag! Deze morgen de 5de duik gemaakt, dus opnieuw om 9u paraat aan het centro de buceo. We zijn de duik met acht begonnen: vier groepjes van twee dus. Echter na een paar minuten, waren we nog met 7. Het bleek toch wel mijn buddy duiker te zijn zeker die verdwenen was. Miljaar! Alle duikers moesten eigenlijk door een smalle doorgang. Ik was er echter rechtsboven langsgegaan, want met zo'n groep was het wel druk. De groep bleef wel in mijn zicht, want ik zwom er net boven. Mijn buddy was echter langs links gegaan, en dan verder de verkeerde richting uitgegaan. Toen ik realiseerde dat hij niet meer volgende, ben ik even terug gaan kijken, zonder succes. Zoals de regels het voorschrijven, ben ik naar de oppervlakte gegaan om even rond te kijken, maar ik zag enkel de boot vanwaar we vertrokken waren. De bestuurder van de boot had mij wel zien bovenkomen, dus vermoedelijk zal hij nu wel geweten hebben dat er iets niet klopte. Ik ben terug afgedaald en heb de groep teruggevonden. De instructeur deed teken om te vragen waar mijn buddy was: verloren dus. Hij is dan ook even gaan kijken en dan ook boven gekeken. Op dat moment was de verloren duiker ook bovengekomen en in de boot aan het klimmen. Gelukkig! Jammergenoeg wel een korte duik voor hem. Voor beiden was het wel een goede les: een paar seconden niet opletten, is voldoende om elkaar te verliezen, zeker als je tussen rotsen navigeert. Buddyloos heb ik dan de duik verder gezet in het zog van de intructeur en de Spaanse cursiste. Om de schade te beperken en een goede daad tijdens de duik te stellen, heb ik toch gezien dat haar zwemvlies niet goed zat en al los rond haar voet zat. Die opnieuw vastzetten voordat hij helemaal loskwam, was toch nog een goede bijdrage. Na afloop van de duik heb ik dan nog een gewicht (2kg lood) van mijn gordel laten glijden, naar de bodem. Gelukkig niet diep, dus een andere duiker kon die gaan ophalen. Tijdens dat manoeuver is zij wel haar volledige loodgordel kwijt gespeeld, die dan op zijn beurt door een derde duiker opgehaald werd... Het was dus een bewogen duik, vol ervaringen!
    De moed niet opgevend, hebben we met drie, in de namiddag nog een tweede duik gemaakt. Die verliep zonder incidenten. De verloren buddy zag het echter niet meer zitten, en die hield het voor bekeken. Voor de Spaanse broer en zus zat de vakantie in San José er ook op, en zijn waren terug naar huis aan het rijden. Voor mij was dit duik nr 30 in mijn logboek.
    's Avonds ben ik met een Duitser, Peter, die in het hostel gearriveerd was, cervezas en tapas gaan uitproberen. Een avondmaal hadden we dan niet meer nodig. We kregen een uitgebreide keuze aan tapas voorgeschoteld bij elke pint: sardienes, olijven, worst met aardappelen, kroketten, pannekoeken met ham en kaassaus, quiche, stukjes varkensvlees in tomatensaus...

6 oktober - San José - Granada

Vandaag geen duik meer gepland... eigenlijk niets gepland, afgezien van de verplaatsing naar Granada. Jammer eigenlijk, want ik begon net aan de ontspannen sfeer te wennen. Om 11u vertrekt de bus uit San José naar Almería, dus er was ruim tijd om samen met Peter nog een ontbijt te nemen in het centrum: tostada con jamón y queso y un cafe solo. Eindelijk weet ik hoe ik mijn zwarte koffie kan bestellen. Voordien bestelde ik cafe sin leche, en zij begrepen dit waarschijnlijk als 'si, leche'... grrrr, altijd opnieuw die melk weer... Ik realiseer me dat ik best nog wat extra Spaans studeer om hier sneller en vlotter mijn draai te vinden. Daarna nog even de rest van mijn bagage gepakt, en dan de bus op. Een uurtje later stonden we in Almería. Daar ben ik nog even tot het strand gegaan, want ik had ruim 2u te overbruggen tot de trein naar Granada vertrok. Mijn middagmaal bestond uit een biertje met 'gratis' tapas (patat met chipolata), en dan nog eentje, want ik wou meer tapas uitproberen (octopus, krab, garnalen...)
    Om 14u35 was het even schrikken... de trein vertrekt hier op de minuut zoals aangegeven. Deze is heel comfortabel: meer beenruimte dan op de bus, makkelijke zetels, een stopcontact per zetel, displays die de haltes aangeven en extra bagagerekken voor reiskoffers. De trein is wel iets duurder dan de bus, en is ook iets trager. Maar ik wou het toch eens uitproberen. Terwijl ik dit aan het typen ben, zit ik net comfortabel op de trein en ik kan zeggen dat je met de trein veel meer in de natuur reist, dan per bus. Geen autowegen, geen steden, enkel bergen en windmolens (voor elektriciteit).
    Tegen 17u ben ik in Granada toegekomen en naar het Oasis Hostel gewandeld. In de omgeving van het hostel (Albaicín) waan ik me in de Soukhs van Marrakech. En wat een drukte zeg! Na een week in alle rust vertoefd te hebben, overvalt de wemelende massa aan mensen me wel, zowel op straat, als in het hostel. Tijdens een avondwandeling ben ik in het Sacromonte terechtgekomen, de place to be voor flamenco optredens. Op een zaterdagavond is het er een drukte van jewelste. De minibusjes komen in een constante toevloed toeristen aanvoeren.

7 oktober - Granada: Alhambra

Wakker worden, zonder de wekker. Het mag al eens op vakantie. Mijn toegang tot het Alhambra was pas geldig vanaf 14u. Om half elf heb ik ontbijt op het hostel genomen, en doorgespoeld met 2 goeie tassen koffie. Dan ben ik beginnen ronddolen in het Albaicín. Er zijn een aantal mooie miradors vanaf waar je een mooi uitzicht op het Alhambra hebt. Onderweg ben ik op een socialistische optocht gebotst. Door verder te dwalen, ben ik tot de ingang van het Alhambra gekomen. De gereserveerde tickets ophalen was zo simpel: de visa kaart waarmee je online betaald had, even in een automaat steken, en het ticket komt eruit gerold. Aan de loketten, voor dagtickets, moet je langer aanschuiven...
    In totaal heb ik zowat vijf uren doorgebracht in Alhambra en Generalife. Vooral de Palacios Nazaríes zijn indrukwekkend. Wat mij betreft mag je gerust de vergelijking met de Taj Mahal maken. De fijne decoratie is verbazend. Wat een geluk dat de katholieken dit paleis niet vernietigd hebben, zoals ze met zoveel andere Moorse bouwwerken gedaan hebben tijdens de herovering. Daarnaast is er nog het Alcazaba (een fort) en een museum (paleis van Karel V). Tot slot zijn er nog de tuinen van het Generalife. Jammergenoeg heeft de batterij van mijn camera het laten afweten halfweg mijn bezoek. Mijn gsm heeft me dan wat uit de nood geholpen, maar de resultaten moet ik nog zien.
    Toen ik rond 20u terug in het Arabisch centrum was, ben ik op zoek gegaan naar eten, ttz tapas. Hier in Granada ga je drinken om je avondmaal te vergaren. Ik had direct geluk: een pint besteld, en er een bord frieten en een broodje-ham bijgekregen. Ik was al gewaarschuwd hiervoor, en het is echt verrassend. De honger was direct onder controle. In de volgende bar nog een overheerlijk zoete sangria besteld, en er gebakken aardappel schijfjes en olijven bijgekregen: missie geslaagd, geen avondmaal meer nodig. Het is vandaag veel meer relaxt dan gisteren, ik geniet er meer van.

8 oktober - Granada

Tegen half elf opgestaan voor het ontbijt in het hostel. Het was even lastig, na het bezoek aan de bar de vorige nacht met enkele andere hostelgasten. Verder had ik voor vandaag toch geen plannen, afgezien van rond te dolen in Granada, op zoek naar iets eetbaars voor het thuisfront. De temperatuur steeg in de namiddag tot 34C.
    's Avonds heb ik lekker (en duurder) dan de andere dagen gegeten, het dagmenu met zeevruchten-paella, gevolgd door calamares a la plancha (niet de klassieke ringen, maar het volledige beest) en een glas wijn. Een caramel pudding om af te sluiten was ingebegrepen. Dit was nog steeds maar €15.

9 oktober - Granada - Brussel

Tijd om uit te checken uit het Oasis Backpacker's Hostel. Dan met de bus naar de luchthaven, waar het wachten begon. Mijn vlucht Granada-Madrid, had 45 min vertraging, een uur, twee uur, tweeëneenhalf uur... Gevolg: mijn aansluitende vlucht Madrid-Brussel werd herboekt naar een latere vlucht van vandaag en kreeg een bonnetje om een snack te kopen (twv ongeveer €6). Tegen kwart na vier konden we eindelijk vertrekken van Granada naar Madrid, voor een vlucht van een uurtje. Rond 20u vertrok ik dan richting Brussel. Uiteindelijk was ik om middernacht thuis.
    En straks... naar kantoor...